onsdag 18 februari 2009

FOOD




Att laga mat är något som jag har börjat tycka om på senaste tiden. Jag har insett att matlagning faktiskt kan vara kul och inspirerande. Fortfarande tycker jag det roligaste är allt omkring själva matlagningen som nya produkter, snygga redskap, vackra fat, nya fina kokböcker osv. När jag går i en mataffär förundras jag över hur pass få mattillverkare som satsar på snygga, moderna förpackningar. Själv tycker jag det är oerhört viktigt hur man förpackar saker och ting. Snygga förpackningar har man ju gärna framme som en liten extra dekoration i köket, medans man vill gömma undan de flesta matvaror man köper..
Någon som verkligen lyckats med att förpacka sina produkter är Renée Voltaire. Hennes produkter är superfina! Jag gillar också hela hennes tänk och koncept. Man blir verkligen sugen på att bläddra i hennes böcker eftersom de ser så fina och inspirerande ut. Det må låta fåfängt och larvigt men jag är övertygad om att fina och roliga produkter gör matlagningen roligare!
På helgen är det en fröjd att laga mat. Man har oftast gott om tid, njuter av att ta ett glas vin under tiden, lagar mat tillsammans och bjuder kanske över vänner eller familj på en riktigt god och genomtänkt middag. På en vanlig onsdag när man kommer hem trött och sliten efter jobb och träning är det inte lika inspirerande att ställa sig vid spisen och göra middag. Det ska gå fort och sen måste det vara något sådär varierande och hälsosamt. Nu har jag dock insett att till och med vardagsmaten blir lite roligare att göra om man anstränger sig, man får piffa till vardagen lite.
Idag lagade jag spagetti bolognese - köttfärssås med massa goda morötter, lök och färska champinjoner, serverat med fullkornsspagetti. Grymt god svenssonmat med en liten upp-piffning ; )
Nu ska jag dricka mint-the! Trevlig onsdagkväll på er!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar