lördag 16 maj 2009

God och nyttig vardagsmat



Att hitta god och nyttig vardagsmat som går relativt fort att laga tycker jag är svårt, därför blir jag lika glad varje gång jag hittar en sån rätt. I veckan testade jag att laga kesoplättar till middag. För oss som gillar pannkaka och plättar tycker jag det är ett bra alternativ som känns lite hälsosammare än om man går enligt de vanliga recepten. Testa gärna detta, jag tyckte det var gott och dessutom gick det supersnabbt att laga! Denna mängd räckte till middag för mig och en liten lunchlåda dagen efter. Vill man laga till fler portioner går det säkert bra att öka mängden.

Kesoplättar
1-2 portioner

250 g keso (ett litet paket)
2 ägg
3 msk dinkelmjöl (alternativt vetemjöl men då blir de ju inte lika nyttiga)
Salt

Rör ihop allting och grädda i stekpanna eller plättlagg. Gör gärna lite mindre plättar så håller de ihop bättre. Servera med grädde och sylt, eller bär för ett nyttigare alternativ.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar