söndag 5 april 2009

Fair fashion

Söndagen har spenderats på Nordiska Museet med min kära syster på museets temahelg "Medveten modehelg". Vi såg på utställningen "Fair fashion" som verkligen berörde. Man blir skrämd när man inser hur mycket kläder vi shoppar och slänger. Hur mycket vår natur förstörs av denna shopping-hysteri och hur illa människor som tillverkar kläder behandlas..

Under dagen lyssnade vi också på några modesamtal med representanter från eko-klädmärken, Moderådet osv. Intressanta samtal med en del bra talare. Det fanns också en samling med eko-märken, eko-butiker, second hand-butiker osv som var på plats för att sälja sina saker och få ut sitt budskap. Några av märken hade dessutom modevisningar. Några härliga skönhetsmärken fanns också på plats, och jag som älskar allt vad body butter och lipbalm heter (och på snygga förpackningar!!) blev lite såld på deras härliga produkter.

Kolla in min systers blogg Alice i ekolandet för mer info om dagen och om ekologiskt i allmänhet! Många bra och roliga tips och självklart en av mina favoritbloggar!

Tyvärr var "medveten modehelg" något av en besvikelse. Fortfarande har man många fördomar mot ekologiskt mode och denna helg spädde tyvärr bara på fördomarna om att det bara är veganer, aktivister och alternativt folk som handlar ekologiskt och att kläderna är grå och trista. Och så är det ju definitivt inte! Ekologiskt är grymt och det hoppas jag fler kommer inse!

Efter att ha jobbat med events fick jag också panik på hur illa arrangerat det var. Dåliga ljudsystem, musik som ej var ihopmixad, starttider som inte hölls, ingen dekor - grått, trist och oproffsigt. Väldigt synd tycker jag när det finns alla förutsättningar för att göra något roligt och inspirerande av eko!

Sammanfattningsvis var det i alla fall en trevlig dag. Kul att se utställningen. Efter museet åt vi en god lunch på Blå Porten på Djurgården. Ett bra tips om ni ej varit där! Mysigt ställe med god mat och fantastiskt goda bakverk. Extra mysigt är det när man kan sitta ute i solen i deras lilla trädgård.

Hoppas ni har en skön söndag!

1 kommentar:

  1. Tack för den mysiga söndagen! Det får vi göra om oftare!
    hi, hi, jag gav ungefär likadant betyg som du på min blogg.
    KRAM
    syster

    SvaraRadera