måndag 16 mars 2009

Konsten att äta en bra lunch

Jag tycker att det är väldigt viktigt att äta en bra och riktig lunch när man jobbar. Äter man dessutom ingen stor frukost så känns det extra viktigt att få i sig en bra lunch. Jag försöker ta med mig matlåda, det gör det väldigt enkelt vid lunchen, man behöver aldrig fundera över vad man ska äta, och man vet precis vad man får i sig. Ett annat plus är att man sparar pengar. Nackdelen är att det är trist att äta på kontoret varje dag och att det känns sjukt oglammigt ; )

När jag nu tänker extra mycket på vad jag äter har jag upptäckt att det är ganska svårt att hitta nyttiga och goda luncher de dagarna man inte har med sig mat. Idag var en sån dag.. Tänkte jag skulle lyxa till det lite och handla en god sallad på café, gick dock in på två caféer utan att lyckas hitta sallad utan vit pasta.. Självklart kan man äta grönsallad istället men det tycker jag känns lite väl magert när man ska träna efter jobbet. Gick också in på en vanlig mataffär, men de salladerna ser ju bara för sorgliga ut. Kan ha stått där hur länge som helst. Där finns visserligen alternativ med bulgur och fullkornspasta men idag så dessa inte alls roliga ut.

Sushi är tyvärr inget alternativ om man vill undvika socker. Detta sörjer jag verkligen eftersom det är en stor favorit och de bästa sushiställena ligger dessutom bara ett stenkast ifrån mitt jobb.

Idag blev mitt val istället Kalori. Där får man själv sätta ihop sin rätt och om man vill ser man exakt hur många kalorier det är i maten man väljer. Idag valde jag tex lax, romsås, quinoa, bönsallad och vanlig sallad. Gott och mycket nyttigt! Ett minus för priset, jag tycker 89 kr är alldeles för mycket för en lunch som man tar med.

Ett annat bra ställe som jag tidigare tipsat om är Blueberry. Det är en riktig favorit! Här har de en ljuvlig tomatsoppa och jättegoda smoothies. Tyvärr är priserna här också höga. 89 kr kostar soppan som man då får tillsammans med bröd, valfri röra och en chokladbit.

Med andra ord finns gott om utrymme för ett hälsoställe som har låga priser! : )

Vart lunchar ni, har ni några bra tips? Alternativ, vad har ni med er i lunchlådan?

Trevlig måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar