fredag 13 mars 2009

Smoothie-recept


Här kommer mitt recept på smoothie! Jag tycker smoothie är perfekt till frukost, mellanmål, efter träning eller helt enkelt när man är sugen på något gott. Det går snabbt att göra, är nyttigt och det känns som om man får i sig mycket bra saker på en gång. Jag brukar inte göra efter mått när jag gör smoothie så här kommer en ungefärlig uppskattning av mått. Detta borde bli två stora glas.

- 3 dl lättyoghurt - antingen naturell eller vanilj, vanilj blir godast tycker jag
- 1 dl frysta hallon (funkar garanterat bra med andra bär)
- 1/2 dl fiberhavregryn
- 1 dl apelsinjuice, helst färskpressad tex Brämhults (alternativt kan man byta ut en del till lättmjölk istället, huvudsaken är att man får i vätska annars blir smoothien väldigt trögflytande)
- Ev en bit banan om man vill ha en matigare smoothie, personligen tycker jag det blir godare utan, men brukar ha i en bit banan om jag tränat innan

Tina bären något och mixa sedan allt med en stavmixer. Häll upp i glas, servera!

1 kommentar: