tisdag 24 mars 2009

Våffeldagen i morgon

Bild och recept: vafflor.se

I morgon är det våffeldagen! Trots att jag är inne på en sockeravvänjning och nyttig period är jag sugen på att fira våffeldagen. Älskar alla dagar som får vardagarna lite roligare - Fettisdagen, Kanelbullens dag - you name it! Hittade ett recept på dinkelvåfflor som jag funderar på att testa. Dinkelmjöl är ju ett betydligt bättre alternativ än vanligt vitt vetemjöl och övriga ingredienser är inte så farliga. Jag serverar mina våfflor med hallon och grädde.

Dinkelvåffor

2,5 dl siktat Dinkelmjöl
1,25 tsk bakpulver
3 dl mjölk
60 g smör
2 ägg

Gör så här:
Blanda ihop mjöl och bakpulver i en bunke. Smält smöret och häll i mjölken i kastrullen. Häll det över mjölblandningen. Rör ner äggulorna i smeten. Vispa äggvitorna till hårt skum och klicka ner i smeten. Grädda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar